Forskningsprojekter
Er du eller din organisation involveret i et forskningsprojekt på SOSU-uddannelsesområdet vil vi meget gerne høre fra dig, så vi kan hjælpe med at dele viden om projektet her på siden.
Aktuelle projekter
Deltag – lærende arbejdsfællesskaber i ældreplejen
Projektet Deltag – lærende arbejdsfællesskaber i ældreplejen skal bidrage til at skabe ny viden på tværs af social- og sundhedsuddannelser, kommunale praksisser og humanistisk forskning om, hvad der skal til for at øge adgangen til arbejdsfællesskaber i ældreplejen for borgere, der ellers har vanskeligt fodfæste på arbejdsmarkedet, samt at videreudvikle eksisterende indsatser i forlængelse af denne viden.
Learning across boundaries in elderly care (LABCare)
Charlotte Wegener fra Institut for Kommunikation og Psykologi deltager som forsker i et norsk projekt om kompetenceudvikling i ældreomsorgen. Projektet skal bidrage med indsigter, der kan løfte faggruppen af sundhedspersonale og føre til øget rekruttering i ældreplejen.
Ambitionen er at bidrage med systematisk viden om, hvad der skal til for at opbygge gode læringsmiljøer.
Faglig tilblivelse og øget gennemførsel på SOSU H
Faglærte bliver en mangelvare i Danmark om kun ti år og allerede nu har nogle brancher store udfordringer med at rekruttere faglært arbejdskraft.
I sundheds- og plejesektoren har man allerede i dag store udfordringer med at rekruttere og fastholde tilstrækkelig faglært arbejdskraft. For at imødekomme dette har SOSU H igangsat en række indsatser, som samlet set har til formål, at flere elever gennemfører deres uddannelser.
Simulation som det tredje læringsrum
Projektet skal udvikle viden om, hvordan brug af simulationsforløb i første praktikophold indvirker på elevgennemførelsen i uddannelse i overgangen fra skole til praktik samt på elevernes opnåelse af praktikmål.
Innovasjonspraksiser i nordnorske kommuner (innosykehjem)
Hovedmålene med projektet er i samarbejde med nordnorske kommuner at udvikle viden om betingelser for social innovation på plejehjem i regionen, samt at videreudvikle Nordlandsforskningens nationale position inden for forskningsfeltet «innovation i velfærdsydelser»
Elder care – the overlooked wicked research field
Afsluttede projekter
Tvivl som trigger for læring. Et pragmatisk perspektiv på en arbejdspladspædagogik for læring i omsorgsarbejde og – uddannelse (ph.d. projekt)
Professionel læring og udvikling i ældreplejen i vekselvirkning mellem uddannelse og praksis
Ph.d.-afhandlingen undersøger, hvad der bliver muligt at få øje på, når læring i omsorgsarbejdet anskues som et pædagogisk anliggende. Inspireret af pragmatisk læringsfilosofi antages tvivl som trigger for læring gennem samskabende udforskning.
Capacity Building og læringspraksis i ældreplejen
Bobleprojektet ”Capacity Building og læringspraksis i ældreplejen” adresserer en væsentlig samfundsmæssig problemstilling om kvalitet i ældreplejen.
Projektet skal afdække, hvilken viden, der er brug for, for at kvalificere omsorgspraksis og herfra formulere et større tværgående forskningsprojekt, der adresserer dette.
Pædagogisk ledelse - hvad er meningen? Et aktionsforskningsstudie af implementeringen af "observationer og feedback" på Randers Social- og Sundhedsskole ( ph.d. projekt)
Ph.d.-projektet udforsker implementeringen af pædagogisk ledelse i form af ”observationer og feedback” på Randers Social- og Sundhedsskole.